evaluatie - Reisverslag uit Nkhata Bay, Malawi van Isabelle Verreckt - WaarBenJij.nu evaluatie - Reisverslag uit Nkhata Bay, Malawi van Isabelle Verreckt - WaarBenJij.nu

evaluatie

Door: Isabelle

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

02 Mei 2008 | Malawi, Nkhata Bay

Een hele, warme week om alle projecten te evalueren. Ik moet lijsten maken met aanwezige en benodigde materialen, de financiën bekijken, zeggen wat goed loopt en wat niet, de menselijke relaties analyseren, praten met deelnemers en cipiers ten einde sommige projecten te proberen verbeteren. Het is veel werk maar alleen zo kan ik nuttige aanpassingen doen.

Schoolproject
Er is geen echte structuur in het lessenrooster, in de klaslokalen hangt een time tabel uit met een vast lessenrooster, maar dat wordt niet gevolgd. Enkele leerkrachten van buitenaf hebben hun vast moment waarop ze lesgeven, maar de meeste lesgevers geven gewoon les als het hen schikt, vaak na kort overleg met de collega’s. Het valt het te zien welke dienst de cipier in kwestie heeft. Vrouwelijke lesgeefsters mogen echter niet zonder cipier naar binnen. Dit voor de veiligheid. Dit zorgt voor een ernstige beperking langs mijn kant. Ik kan vaak niet naar binnen omdat er niemand is om me te begeleiden. Dit heeft deels te maken met het feit dat een groot deel van de cipiers het nut van dit project niet inziet.

Bibliotheek
Tussen twee slaapzalen in, is er een smalle ruimte met twee rijen boekenplanken. Een van de twee rijen wordt echter niet gebruikt omdat houtwormen de planken hebben aangetast. Er dienen dus nieuwe planken aangekocht te worden en die dienen behandeld te worden met vernis tegen de houtwormen. Dit kan gebeuren in de houtbewerkingsworkshop. De ruimte is echter klein en er is weinig plaats om te zitten, de muren zijn vuil en er staat een toilet in de ruimte. Mister Ndolo loopt met het plan rond om van zijn kantoor een bibliotheek te maken. Hiervoor moet er echter cement aangekocht worden om een nieuw kantoor voor Mister Ndolo te bouwen. Ik sta wel achter het idee, want de ruimte van zijn kantoor zou ideaal zijn als bibliotheek, maar langs de andere kant besef ik dat dit heel erg veel geld gaat kosten. Ook zijn er nog boeken die in stock staan en boeken die we mogen gaan ophalen in Mzuzu. Het probleem is echter plaatsgebrek in de huidige bibliotheek en geldgebrek voor het transport van deze boeken
De bib is beter uitgebouwd dan verwacht. Iedere week is er een uitleenmoment waarbij de gevangenen in groepjes van vier de bib mogen binnen komen. Ze moeten dan hun boeken weer inleveren en mogen nieuwe uitkiezen. Alles wordt netjes bijgehouden in een schrift door één van de gevangenen. Naam van de gevangene, uitleendatum, auteur en titel worden genoteerd. Het valt me op dat er heel erg veel geïnteresseerde gevangenen zijn. Per keer komen er een dertigtal. Er is interesse in alle categorieën. Het is een hele ochtend werk om iedereen aan de beurt te laten en alle boeken weer op zijn plek te zetten.
Ik heb een hele dag uitgetrokken om de bibliotheek op te ruimen, alle categorieën stonden door elkaar. Samen met een gevangene en een cipier heb ik alle planken leeggehaald afgestoft en herschikt per categorie. Dit werk herhaal ik elke maand met de gevangene die verantwoordelijk is voor de bibliotheek. Ook help ik elke week om het uitleenmoment te organiseren; samen met Mister Chistsukwa en de gevangenen die verantwoordelijk is voor de bib laten we de gevangenen per drie naar binnen.
Het hoofdprobleem van dit project is dat er geen geld uitgehaald wordt. Zowel de school als de bibliotheek zijn geheel afhankelijk van giften van buitenaf.

Naaiproject
Toen ik aankwam lag het project volledig plat. Vorig jaar waren er (tijdelijk) naaimachines van Mzuzu gekomen, maar die zijn nu verhuisd naar de gevangenis van Zomba. Er kon onmogelijk continuïteit in het project komen als de naaimachines steeds verhuizen. Daarom heb ik samen met Mister Ndolo om de (heel) goedkope tweedehands naaimachine aan te kopen. Op deze manier kan het project (blijvend) verder gezet worden. Om het project te steunen laat ik zelf ook wat kleren maken of herstellen. Hiermee is wat stof aangekocht. Daarnaast heb ik ook een mini naaizakje gegeven dat als basismateriaal kan dienen. Op deze manier is het project al deels opgestart. Elke dag wordt de naaimachine in de gevangenis gezet. Er is gevangene, die kleermaker van beroep is, hij leert de gevangenen de basis aan en soms maken en verstellen ze zelf. Hij is erg goed en professioneel, maar hij komt binnenkort vrij, daarom is hij ondertussen iemand anders aan het opleiden. Momenteel is men bezig om de kleding van de gevangenen zelf te repareren. Soms is er een vraag van buitenaf om een herstelling of om een kledingstuk te maken. Ze betalen dan een kleine vergoeding. De vrager moet wel steeds het materiaal zelf brengen. Er is nog te weinig geld om stof voor de schooluniformen te kopen. Als er voldoende geld is kan men stof aankopen en kunnen ouders aan een goedkopere prijs schooluniformen laten maken. Dit zou dan geld in het laatje brengen om het project voldoende te ondersteunen en de continuïteit te garanderen.

Visproject
Het project ligt al een tijdje plat door het gebrek aan geld om het materiaal te vernieuwen. Het project was niet dermate zelfondersteunend om genoeg geld te voorzien voor structurele kosten. De vis die gevangen werd, werd grotendeels, zoniet alleen gebruikt voor de gevangenen zelf. Dit project dient in de eerste plaats om het voedsel van de gevangenen te verrijken, en pas in de tweede plaats als eventuele bron van inkomsten. Volgens Mister Ndolo was er nooit veel over om door te verkopen aan het gunsttarief.
Een bijkomend probleem is dat geen van de cipiers kan zwemmen en het dus weinig verantwoord is om hen met de gevangenen het water op te sturen. Als er iets misloopt kan de cipier niet helpen. Men is bang dat de gevangenen gewoon kunnen weg zwemmen of verdrinken.

Landbouwproject
De akkers zijn momenteel te nat om er groenten op te verbouwen. Dat is redelijk normaal want het is regenseizoen. Mister Ndolo beweert echter dat het natter is dan anders, door de klimaatopwarming valt er meer regen, daardoor kan er veel minder gewerkt en geteeld worden. Toch word er elke dag rond dit project gewerkt. Het gras van het voetbalterrein en andere gebieden van de staat of rond de gevangenis worden gemaaid. Ook op de hoger gelegen akkers waar het niet te nat is kan er gewerkt worden. Er zijn daar groentjes gezaaid, zoals kolen en radijsjes. Ik bracht radijzenzaad mee van België. Meteen bij aankomst heb ik voorgesteld om het te zaaien als proef. De eerste vruchtjes zijn nu klaar en kunnen gegeten worden om het voedsel te verrijken. Er is nog heel wat zaad over dat steeds in beetjes kan gezaaid worden. Mits het genoeg water krijgt kunnen de zaden in dit klimaat gezaaid worden.
De pomp moet dringend gerepareerd worden om het water in het droogseizoen naar de akkers te brengen.